Ha! Western Food...Sedapnyaaa!

Hai korang, Assalamualaikum...
Ha, korang semua mesti suka makan makanan barat kan? Tipu lah kalau tak suka. Zaman sekarang ni, makanan mcm ni la yang orang tergila-gilakan. Walaupun ianya nampak sedap, tapi ingat, ada yang tak boleh diamalkan selalu, bukan sebab tak sihat, tapi harga mahal, dapatnya sedikit saja. Hehe. Ha yelah, saya nak cerita sikit tentang makanan barat ni.



Makanan Barat merupakan istilah am yang merujuk kepada makanan Eropah dan dunia Barat yang lain. Istilah ini digunakan oleh masyarakat Asia Timur untuk membezakan gaya memasak Asia. Terdapat banyak perbezaan antara masakan Barat dan Asia ni. Contohnya, kalau Asia Timur (Macam kita ni lah), dalam permakanan harian memang tak sah kalau tiada nasi. Tetapi di Barat, mereka lebih gemar makan sesuatu yang lebih sihat seperti roti dan pasta.




Makanan negara Barat itu sendiri adalah pelbagai, walaupun terdapat beberapa ciri serupa yang membezakan antara masakan Barat dan makanan Asia dan lain-lain lagi. Jika dibandingkan dengan masakan tradisi negara-negara Asia, contohnya, dagingnya lebih terserlah dan saiz hidangan juga penting. Terutamanya, adalah makanan yang lazim di Barat. Begitu juga dengan sesetengah makanan Asia, makanan Barat juga menekankan kegunaan sos sebagai bahan perasa dan pelengkap . Roti berasaskan tepung gandum telah lama menjadi sumber kanji dalam masakan Barat, terutama untuk pasta dan pastri.


Makanan barat yang kita selalu jumpa di Malaysia ni adalah seperti berikut:

  • Pizza
  • Burger
  • Chicken Chop
  • Steak
  • Pasta
  • Spaghetti
  • BBQ


Comments

Popular posts from this blog

Mikroekonomi: Perubahan Kuantiti Diminta Dan Perubahan Permintaan

Ha! Makanan Punca Mudah Lupa

Ha! Makanan Tradisi Melayu